Do Mariánský lázní jezdí naše Fotoexpedice dvakrát ročně, podobně jako do Toskánska - na jaře a na podzim. Je to krátká a nenáročná fotoexpedice, která ale nadchne každého, protože jsem ji namixoval tak, abychom si zafotili v překrásném lázeňském městečku, a také v přírodě na Kladské.
Více se o expedici dozvíte na stránkách fotoexpedic.
Z fotoexpedice jsem pro vás připravil dvě fotografie s popisem, kde vám chci ukázat, jak jsem postupoval.
Všechny jsem pořizoval Nikonem D800e a objektivem AF-S 18-35 f/3.5-4.5 G, jehož recenzi si můžete přečíst na našem NikonClubu. Fotografie vznikly na naší červnové fotoexpedici.
Více se o expedici dozvíte na stránkách fotoexpedic.
Z fotoexpedice jsem pro vás připravil dvě fotografie s popisem, kde vám chci ukázat, jak jsem postupoval.
Všechny jsem pořizoval Nikonem D800e a objektivem AF-S 18-35 f/3.5-4.5 G, jehož recenzi si můžete přečíst na našem NikonClubu. Fotografie vznikly na naší červnové fotoexpedici.
První ukázka je série 6 fotografií pořízených těsně za sebou s různými expozičními hodnotami (expoziční bracketing) s tím, že jsem fotografoval do RAWu (jeden má cca 44 MB) s expozičními hodnotami citlivosti ISO 100, clony f/11 a času v hodnotách jedné clony 1/15 s, 1/30 s, 1/60 s, 1/125 s a 1/250 s, a to tak, že jsem korekci první expozice (a všech následujících nastavil -1 clonové číslo, aby se na nejkratší čas kresba v nejsvětlejších místech vešla stále do dynamického rozsahu čipu. No a že D800 má hodně dobrý dynamický rozsah dokládají testy Dx0 až 14,3 EV.
Fotoaparát jsem se snažil se stativem umístit co nejpřesněji v ose stavby, abych nemusel později korigovat nepřesnosti a ořezávat snímek. Velice důležité je pořídit fotografie co nejpřesněji, abyste zabránili například při dlouhých časech 1/30 s delších rozechvění sestavy a neostrost hran, ta by celý snímek znehodnotila. Zde je krátký přehled pořízených fotografií s expozičními hodnotami.
Fotoaparát jsem se snažil se stativem umístit co nejpřesněji v ose stavby, abych nemusel později korigovat nepřesnosti a ořezávat snímek. Velice důležité je pořídit fotografie co nejpřesněji, abyste zabránili například při dlouhých časech 1/30 s delších rozechvění sestavy a neostrost hran, ta by celý snímek znehodnotila. Zde je krátký přehled pořízených fotografií s expozičními hodnotami.
Výsledné fotografie jsem nechal sestavit v oblíbeném Photometix, Většinou používám spíše fúzní algoritmy, které mi dávají příjemnější a decentnější výsledky více odpovídající realitě. Nemám rád HDR patlanice.
Snímek byl pořízen pod kopulí Ferdinandova pramenu. Stativ stál až těsně na hraně uzamčených dveří. V říjnu jedeme do Mariánských lázní s fotoexpedicemi znovu.
Druhou fotografii jsem pořídil z ruky přímo na Kladské. Použil jsem stejný fotoaparát Nikon D800e s objektivem Nikkor AF-S 80-400 f/4.5-5.6 G (recenze). Záměrem bylo udělat dlouhý panoramatický snímek hladiny a lesa na pozadí, který by ukazoval jedinečnost tohoto přírodného chráněného místa.
Použil jsem manuální expoziční režim s tím, že jsem nejdříve naměřit nejsvětlejší část scény a podle ní jsem pak exponovat ostatní. Výsledných snímků je celkem 12 s těmito expozičními hodnotami: ISO 200, čas 1/180, clona f/6.7, foceno přímo do RAWu. U snímků jsem v Lightroomu posílil kontrast úpravou tónální křivky a mírně doostřil. Výsledný balík fotografií pak ve formátu TIFF, 16 bit zabíral celkem 2,5 GB na disku. Výsledné panorama má 37 000 x 5300 bodů, tedy při tisku na 240 dpi cca 4 metry x 57 cm, a to už ani Photoshop neotevře :)
Rendrování zabere na 6jádrovém počítači asi 6 minut a všech šest procesorů na 100 %. Panorama zpracovávám zásadně v Auto Pano Giga 64bit, které má podle mé zkušenosti nejlepší blending na hranách snímků. Projekce cylindrická.
Tak už je popřeji hezké pokoukání.
Druhou fotografii jsem pořídil z ruky přímo na Kladské. Použil jsem stejný fotoaparát Nikon D800e s objektivem Nikkor AF-S 80-400 f/4.5-5.6 G (recenze). Záměrem bylo udělat dlouhý panoramatický snímek hladiny a lesa na pozadí, který by ukazoval jedinečnost tohoto přírodného chráněného místa.
Použil jsem manuální expoziční režim s tím, že jsem nejdříve naměřit nejsvětlejší část scény a podle ní jsem pak exponovat ostatní. Výsledných snímků je celkem 12 s těmito expozičními hodnotami: ISO 200, čas 1/180, clona f/6.7, foceno přímo do RAWu. U snímků jsem v Lightroomu posílil kontrast úpravou tónální křivky a mírně doostřil. Výsledný balík fotografií pak ve formátu TIFF, 16 bit zabíral celkem 2,5 GB na disku. Výsledné panorama má 37 000 x 5300 bodů, tedy při tisku na 240 dpi cca 4 metry x 57 cm, a to už ani Photoshop neotevře :)
Rendrování zabere na 6jádrovém počítači asi 6 minut a všech šest procesorů na 100 %. Panorama zpracovávám zásadně v Auto Pano Giga 64bit, které má podle mé zkušenosti nejlepší blending na hranách snímků. Projekce cylindrická.
Tak už je popřeji hezké pokoukání.