Ok, dobře, dobře. Můžete mě nařknout z toho, že fotím kýče. Ano fotím a rád. Protože mě později hřejí na srdci a rád si vzpomenu na partu fotografů, co stáli vedle a radovali se se mnou, jak se to všechno povedlo. Tuhle fotografii mám moc rád, protože bylo hodně náročné ji pořídit.
Ostré zapadající Slunce nad Sienou, dole prach z prašné cypřišové cesty zvířený od auta a v centru dění Leonina. Fotil jsem na 400mm objektiv, ale bylo nutné celou horní část obrazu zakrýt, protože jinak prudce klesal konstrast objektivu. Pomohla rozkládací mapa a asistence kolegy. Už nikdy se mi nepodařilo takovou fotku z tohoto konkrétního místa udělat. Ale není všem dnům konec...
Ostré zapadající Slunce nad Sienou, dole prach z prašné cypřišové cesty zvířený od auta a v centru dění Leonina. Fotil jsem na 400mm objektiv, ale bylo nutné celou horní část obrazu zakrýt, protože jinak prudce klesal konstrast objektivu. Pomohla rozkládací mapa a asistence kolegy. Už nikdy se mi nepodařilo takovou fotku z tohoto konkrétního místa udělat. Ale není všem dnům konec...
Na konec tohoto povídání jsem zařadil krátké video z naší expedice v květnu 2011.
Siena, Siena, Siena, Duomo di Siena, Piazza del Campo, Palazzo Pubblico a Torre del Mangia... Na světě není místo, kam si pokaždé v poklidu sednu na dlažbu, popadnu zoom 70-200 f/2.8 a ponořím se do příběhů lidí, kteří se na tomto náměstí scházejí.
Siena si zachovala díky nadvládě Firenze svůj středověký ráz, úzké uličky, členité městečko na kopci, chrám Duomo di Siena z mramoru z pol. 13. stol. a desetkrát "přeložené" vějířovité náměstí Piazza del Campo s cihlovou dlažbou - bývalá tržnice. Z něj uniknete jedenácti ulicemi do městských uliček. Až se naučím chodit po Sieně bez mapy, budu moci prohlásit, že ji znám. Jinak bude pro mě na vždy Siena ženského rodu a tedy nepochopená.
Siena, Siena, Siena, Duomo di Siena, Piazza del Campo, Palazzo Pubblico a Torre del Mangia... Na světě není místo, kam si pokaždé v poklidu sednu na dlažbu, popadnu zoom 70-200 f/2.8 a ponořím se do příběhů lidí, kteří se na tomto náměstí scházejí.
Siena si zachovala díky nadvládě Firenze svůj středověký ráz, úzké uličky, členité městečko na kopci, chrám Duomo di Siena z mramoru z pol. 13. stol. a desetkrát "přeložené" vějířovité náměstí Piazza del Campo s cihlovou dlažbou - bývalá tržnice. Z něj uniknete jedenácti ulicemi do městských uliček. Až se naučím chodit po Sieně bez mapy, budu moci prohlásit, že ji znám. Jinak bude pro mě na vždy Siena ženského rodu a tedy nepochopená.
Ve Sieně mám co k řešení. Dvakrát ročně se tam koná závod koní Palio právě na Piazza del Campo. 2. července a 16. srpna se obrys náměstí pokryje pískem, město se neprodyšně uzavře, zastaví se provoz a několik dní se konají oslavy. Pak nastane 90sekundový závod koní a jezdců a je po všem.
Palio chci jedno nafotit.
Dále jsou fotografie pořízené v květnu 2012, kdy jsme brzy ráno namířili své objektivy proti východu Slunce a pak už jen čekali, co před námi příroda namaluje. Je to z oblasti Pienza.
Palio chci jedno nafotit.
Dále jsou fotografie pořízené v květnu 2012, kdy jsme brzy ráno namířili své objektivy proti východu Slunce a pak už jen čekali, co před námi příroda namaluje. Je to z oblasti Pienza.
Pole a kopečky, které v Toskánsku jsou v květnu plné energie, a než se vypaří po poledni voda z klasů obilí, také plné vody. Pokud chcete vstoupit, stojí za to mít holínky a nepromokavé kalhoty. Zapomeňte na goretex :) Ideální by podle mě byly idelitové návleky.
SAN GIMIGNANO
San Gimignano je podle mých zkušeností nejkrásnější zážitek, když tam ale nejsou turisté... Jinak přebijí tu jeho vzácnou energii, kterou si nese od doby etrusků ze 4. století.
15 městských věží dává San Gimignanu také přívlastek italský Manhattan (někdy se udává, že je jich jen 14). Nejvyšší věž není soukromá, ale městská a můžete na ni vystoupat za 3 Eura. Bohužel - podobně jako v Sieně - si nevezmete celý fotobatoh, schody jsou příliš úzké, a tak nezbývá, než vzít nejdůležitější objektivy a vyrazit bez něj. |
Místní mají samozřejmě své vlastní životy, ale není to skvělé začutat si pod věžemi. Ve 14. století jich bylo prý 72...
Cappella di Vitaleta
Při každé fotoexpedici se snažím, abychom byli na místech k focení v nejvhodnější dobu. Cappellu proto navštěvujeme ráno a pak při západu Slunce, tedy i vícekrát při focení v oblasti mezi Pienza a San Quirico d'Orcia. Je to prostě nekonečné téma.
San Quirico d'Orcia - Belvedere
Fotografovat Belvedere jezdíte mnohokrát, než se podaří ten správný snímek, než je mlha dostatečně hustá a v pohybu a než se Slunce objeví ve správném místě za mraky. V květnu 2012 se to podařilo jen částečně. Místo, odkud jsem fotil, je osvětlováno zleva, takže není problém s odrazy uvnitř objektivu. Horší je to v případě, kdy sejdete pod něj a otočíte se více na východ.
San Quirico d'Orcia
Snad neznámější ikonou Toskánska je pro fotografy cypřišový háj stojící po pravé straně silnice do Říma. Ikonou je také pro nefotografy, kteří jej s oblibou fotografují buď přímo z aut nebo si zastaví u krajnice na malém plácku a dokonce vystoupí na exponují mobilem.
My tento háj fotíme vždy jeden den při východu a jiný při západu Slunce. Je pravda, že na některých fotoexpedicích v Toskánsku se tady stavujeme vícekrát, podle počasí. V květnu 2012 jsme si ho užili opravdu dosytosti.
My tento háj fotíme vždy jeden den při východu a jiný při západu Slunce. Je pravda, že na některých fotoexpedicích v Toskánsku se tady stavujeme vícekrát, podle počasí. V květnu 2012 jsme si ho užili opravdu dosytosti.
Firenze
A na závěr bych chtěl ukázat fotografii, kterou jsem odjakživa obdivoval v různých cestovatelských průvodních a přál jsem si, abych někdy měl možnost udělat podobnou fotografii. Firenze navečer těsně po západu v první verzi a také v černobílé verzi. Ke každé fotografii mám jiný vztah, barevná je moderní a živá, černobílá je charakteristická.
A jak jsem je pořídil? Jedná se vždy o tři expozice pro sestavení do HDR. Expozice je 15sekundová s clonou f/19, abych dosáhl maximálního efektu paprsků v ostrých světelných zdrojích.
A jak jsem je pořídil? Jedná se vždy o tři expozice pro sestavení do HDR. Expozice je 15sekundová s clonou f/19, abych dosáhl maximálního efektu paprsků v ostrých světelných zdrojích.