Na přelomu září 2011 jsme opět překonali 1200 km cesty do Toskánska a hned druhý den ráno prodělali křest Sluncem pár kilometrů od domu, kde bydlíme.
Jak se později ukázalo, byla to poslední mlha na této expedici.
Jak se později ukázalo, byla to poslední mlha na této expedici.
Duomo di Siena
Naše jednodenní expedice vede do Sieny. O Sieně jsem přinesl fotoreportáž v jiných částech takže pro tuto zářijovou jsem vybral některé fotografie přímo z Duomo di Siena, mramorové katedrály z 13. století, tentokrát zevnitř.
Pro fotografování uvnitř mám několik rad pro vás:
Pro fotografování uvnitř mám několik rad pro vás:
- v katedrále se nemůže používat stativ (ani vás dovnitř s ním nepustí), vezměte si tedy s sebou co nejsvětelnější objektiv, minimálně f/2.8 nejlépe stabilizovaný nebo fotoaparát s vysokou citlivostí
- pokud nemáte tilt-shift objektiv, budete vertikální linie napravovat v počítači, takže počítejte raději s velkým ořezem, fotografie nechejte po stranách více dýchat
- soustřeďte se více na detaily, jednotlivostí je v katedrále příliš a jenom by tříštily váš záměr
- foťte na minimální clonové číslo, dokážete lépe oddělit často rozbité pozadí od samotného objekti focení
Firenze
Florencii samozřejmě nemůžeme minout, bydlíme asi hodinu a půl od ní a po zkušenostech z předchozích fotoexpedic do Toskánska si na ni vyhrazujeme spíše jedno odpoledne a večer, protože fotografování Santa Maria del Fiore od Piazzale Michelangelo je "must have" pro každého fotografa. Naštěstí nejsme turistický zájezd, takže si můžeme počkat na to správné světlo a také se naučit v Lightroomu vytvářet černobílé fotografie.
Samotný David v galerii níže je sestaven z více expozic, protože expoziční rozsah mezi silně nasvícenou kopií a tmavým nebem byl příliš velký.
Samotný David v galerii níže je sestaven z více expozic, protože expoziční rozsah mezi silně nasvícenou kopií a tmavým nebem byl příliš velký.
Opět v terénu
Konečně zase v terénu. Přelom září a října je jiný než květen. Pole jsou klidnější, netvoří jednolitou zelenou plochu, ale naopak, hluboká orba a Slunce klesající k západu vykreslují každou sekundu jiné obrazy s dlouhými stíny.
Pokaždé se mě ptáte, jaké období pro fotoexpedici je v Toskánsku lepší. Od jistého okamžiku odpovídám "šalamounsky": obě. Na každém si prostě najdete to svoje, v říjnu bývá chlaději, klidněji od turistů, Slunce se barví více do ruda, v květnu bývá více mlh, ale zase více prší.
V terénu se dá fotografovat s dobrým fotoaparátem z ruky, ale stativ je pro 90 procent snímků nutností. Počitejte se mnou. Vezmete si APS-C zrcadlovku, crop 1,5, extender 1,4, crop 1,4, pak 300mm objektiv a jste na nějakých 630 mm a ro neudržíte ani s časem kratším než 1/1000 sekundy. Takže tradičně: předsklopit zrcátko, clona 8 až 11, ISO 100 a čas vám vyjde na 1/90 sekundy... a to jste na tom ještě dost dobře...
Pokaždé se mě ptáte, jaké období pro fotoexpedici je v Toskánsku lepší. Od jistého okamžiku odpovídám "šalamounsky": obě. Na každém si prostě najdete to svoje, v říjnu bývá chlaději, klidněji od turistů, Slunce se barví více do ruda, v květnu bývá více mlh, ale zase více prší.
V terénu se dá fotografovat s dobrým fotoaparátem z ruky, ale stativ je pro 90 procent snímků nutností. Počitejte se mnou. Vezmete si APS-C zrcadlovku, crop 1,5, extender 1,4, crop 1,4, pak 300mm objektiv a jste na nějakých 630 mm a ro neudržíte ani s časem kratším než 1/1000 sekundy. Takže tradičně: předsklopit zrcátko, clona 8 až 11, ISO 100 a čas vám vyjde na 1/90 sekundy... a to jste na tom ještě dost dobře...
Blízko San Quirico d'Orcia je cypřišový hájek, který nemůžete minout, psal jsem o něm také v dalších expedicích hlavně v květnu 2012, takže další "zelenější" fotografie najdete tam.