Je to příběh jednoho fotografického nápadu, a nejde jen o focení „hambáčů“. Když jsem pro 4. vydání fotografického časopisu FOCUSmagazine.cz připravoval rozhovor s fotografem aktu Jiřím Růžkem, vyprávěl mi o desítkách zahraničních zájemců, kteří na základě shlédnutí jeho stránek projevili zájem o fotografování aktu v Praze. Některým z nich se tak kromě šance přiučit se od zkušeného fotografa, nabídla příležitost vycestovat do Prahy, což je už samo o sobě určitě lákavá příležitost, a cestu mohli okořenit také individuálním kurzem fotografování aktu. Jsou to často zájemci bez nějakých větších fotografických ambicí, prostě se ostýchají nebo nemají možnost a odvahu pozvat modelku do ateliéru, a tam s ní celý den pracovat....a ztrácet čas, prostě se to chtějí naučit za den.
Kdybyste to snad zkoušeli sami, po zkušenosti s Jirkou, musím zkonstatovat, že to určitě není vůbec lehké. Abyste totiž nafotili onu dámu správně/hezky/zajímavě a v pohodové atmosféře, musí být splněno obrovské množství podmínek – a to někdy dost zásadních a z lidského a také technického pohledu nepřekonatelných.
Nemalou výhodou zkušené modelky je také to, že ví sama, jak se má do kamery natočit, protože i ona si musí hlídat některé pózy, které nemůžeme v rámci aktu považovat za vhodné a přijatelné na (internetové) veřejnosti. Na kurzu jsem tomu začali říkat „hambáč“, asi víte...
Musíte být perfektní ve znalostech svého fotoaparátů a objektivů, vědět, jaké sklo, kdy a proč použít a rychle je střídat, případně už předem vědět, že pro tuto polohu je vhodné delší nebo kratší.
Exteriér a světlo jsou neméně důležité. Snadno vyfotíte „rosničku“ v jarní trávě, ale výsledky budete uplatňovat tak akorát do pořadu „Farmář hledá nevěstu“, než v seriózních soutěžích aktu. Nepomůže ani prázdný sterilní ateliér, který si dnes pronajmete za 1500 na den s desítkami druhů pozadí, ale chybět tomu bude osobitost, personifikace a rodinná atmosféra.
Takže suma sumárum, abyste něco pořádného z aktu nafotili, na 101 % to nebude napoprvé, ani na podruhé, takže se musíte (a vaše spolupracovnice) vybavit nezměrnou trpělivostí. Musíte překonat další 10-15 zásadních překážet, naučit a vycvičit se ve vnímání světla, komunikace s modelem, naučit se poodhalovat ty stránky modelu, které chcete zdůraznit a jiné potlačit, dobře svítit, neustále držet atmosféru a komunikovat, cvakat, kontrolovat, opravovat chyby svoje, modelu, světla, pozadí, vařit kafe, vařit kafe, vařit kafe...
Na našem první kurzu jsem spoustu návyků a chyb koukal, pochytal a snad si i zapamatoval, o to více se těším na další, který pořádáme 13.4.2013. Pokud vás tato oblast fotografie vážně zajímá, rádi se s vámi s Jirkou a Terezou uvidíme.