Samozřejmě v nejrůznějších kamenných obchodech mi radili, abych celou sestavu zahodil a vzal si novou, říkali: “přední vidlice za moc nestojí”, “kola už jsou stará”, "26palcová”, “brzdy nemáte kotoučové”, “rám může prasknout” - (Cr-Mo), atd. Já jsem věděl, že ty tlaky budou, ale že mě o tom bude přesvědčovat skoro každý, kromě jednoho, to mě nenapadlo.
Ten jediný mohykán jsem byl já sám. Takže jsem byl postavený do role člověka, který tuší, že nemusí nutně podlehnout tlakům a vyměnit staré horské kolo, přestože mu všichni kolem říkají, že je to blbost, že má jít do nového stroje.
Kolo mi slouží od roku 1997, vybral jsem si tehdy LX sadu s grip shift měniči převodů a kromě výměny řetězu, prasklé sedlovky (jo, tušíte správně, bylo to jen o fous), jsem na něm neměnil opravdu nic. Krásná věc, vepředu 3 a vzadu 8. O převodech se ještě rozepíšu šířeji dále.
Konstelace Shimano LX tedy byla 3 (42-32-22) a vzadu na kazetě (28-11) - měl jsem u toho XT přehazovačku.
Časem, a to se prostě nedá nic dělat, jsem začal přicházet o zuby na tom nejvytíženějším prostředním převodníku, občas jsem úplně nestihl zavčas před kopcem přehodit nahoru, a tak se situace na jaře 2016 stala natolik kritickou, že jsem musel přistoupit ke zcela zásadní úvaze:
Buď celé kolo zainvestovat a vyměnit nebo prohodit jen převody
Podobně jako pro jiná rozhodnutí v životě se musí člověk ponořit do internetu a začne pátrat. Studoval jsem konference, rady, návody od Shimana, od výrobců, sledoval modely ve slevě (dokonce 60procentní za modely 2014). Situaci to nezlehčilo, ale spíše zkomplikovalo. Informací a modelů je prostě příliš. Ale vyplatí se do toho ponořit.
Každopádně jsem celé dva měsíce mluvil s lidmi, koukal na internet, na bazary. Dal jsem si opravdu hodně času a zvažoval všechny možnosti. Postupným vyřazovacím způsobem jich nakonec moc nezbylo.
Musel jsem pečlivě zvažovat, zda jiné převodování - v případě, že bych nekupoval nové kolo, ale jen vyměnil převody, bude vyhovovat mému terénu a tempu. Zatímco nové sady Shimano počítají s 28palcovými koly, já měl stará 26palcová kola...
Sada Shimano LX byla nadmíru dobrá. Bohužel jsem ji na konci loňského roku, kdy jsem najezdil týdně 400 km hrozně vytahal a na jaře už nebyla použitelná. Zkoušel jsem na to dát nový řetěz, ale stále to přeskakovalo na kazetě a opravdu to už nešlo. Neměl jsem žádnou velkou jistotu ve stoupání, a nebylo vůbec jisté, že se řetěz spolehlivě přehodí.
Možnost: vyměnit celé horské kolo, koupit nové
Vyměnit celé kolo a koupit nové je jistě nejlepší řešení z pohledu dnešního trhu, obchodníků, prodejců, výrobců... Ovšem ne pro mě. Uvažoval jsem zcela pragmaticky.
Ze zkušenosti vím, že když něco funguje nemá se do toho moc vrtat a má se to nechat, jak to je. Pokud bych měl kupovat celé kolo, znamenalo to mnohem více peněz na investici, staré kolo bych asi už neprodal, takže odpad, a taky nějaké týdny vybírání, protože mám raději malé a tužší rámy, užší řídítka, protože jezdím složitým terénem s křovím a větvemi atd.
V obchodech mi ukazovali krásné věci, radili, proč to stojí za to zahodit, proč je lepší modernější, ukazovali mi, jak je ta moje vidlice špatná, jak už skoro nefunguje. Snažil jsem se jim vysvětlit, že vidlice mi nepomáhá ve šlapání do kopce a že kromě pedálů a převodů na tom kole není nutné nic vyměňovat. Byli jako zabejčení.
Výhody při výměně celého horského kola
- všechno nové a moderní
- větší kola = komfort
- lepší brzy
- Shimano XT sada jako standard
Nevýhody při výměně celého horského kola
- vysoká investice
- nové zajíždění dílů, řešení problémů
- vždycky je v sestavě nějaká část, na které výrobce ušetřil = kompromis
Takže vyměnit celé kolo by bylo super, ale proč dávat o 50 000 více, když to není bezprostředně nutné?
Na základě výše uvedené úvahy o ceně a nutnosti všechno zahodit (nebo těžce pod cenou prodávat) jsem se rozhodl na horském kole jen vyměnit převody.
Rozhodnutí: vyměnit na horském kole jen převody
Pokud jsem uvažoval o prohození POUZE převodů a klik (+zadní náboj a střed), chtěl jsem sadu XT a nutně jsem nepotřeboval nejnovější model Shimano XT 8000 pro rok 2016. Vybral jsem si proto model Shimano XT M8000 2x11 (2015).
Sada Shimano Deore XT8000 2x11 se na jaře 2016 dala sehnat za 12 000 včetně DPH + práce servisu, a to mi přišlo jako dobré. Mohl jsem jít také do sady s třemi převodníky Shimano Deore XT M780 42-32-24, ale s ohledem na plán za 5-7 let kolo celé vyměnit, jsem jej chtěl mít napřevodované na dva převodníky a 28palcová kola.
Převody původního starého horského kola na 26 palcích byly:
42-32-22 a kazeta 28-11, takže jsem měl nejlehčí převody: 0,78 a nejtěžší 3,8
Nová sada XT měla mít tyto převody
36-26 a kazeta 40-11, pak to vycházelo 0,6 a 3,2
Na stejných kolech by to problém nebyl, ale na jiných už se rozdíly prohloubily. O výsledku na konci článku.
Znamenalo to vyměnit zadní náboj, přeplést zadní kolo, vyměnit zadní náboj, vyměnit osu uprostřed, shodit gripy a vyměnit za páčky a namontovat celou sadu.
Měl jsem trošku obavy, jestli si na páčky zvyknu, a prvních 20-40 kilometrů nebylo moc příjemných, ale když jsem pak sjížděl z kopce a mohl bleskem bez pohybu zápěstí (na gripech mě hodně bolívalo) seskočit o dva tři převody, když jsem při nájezdu do kopce prostě zatlačil do páčky více a byl jsem o tři převody výše, zamiloval jsem se do klasiky. Navíc chod Shimano XT sady je úchvatný, tak si představuji technologii, která 100% plní svůj účel, je to rychlé, přesné, spolehlivé, prostě Boží.
Montáž nové sady na horské kolo jsem nechal na lidech, kteří to dělají denně, ikdyž bych si to udělal asi sám. V Benešově máme 007 Bike, tak jsem jim kolo nechal a celou přestavbu jsem svěřil jim. V případě drobností (něco nepasuje) jsme se domluvili, že napíšou nebo zavolají a cenu i model dílu si odsouhlasíme.
Bylo rozhodnutí výměně horského kola: správné nebo nesprávné?
Na kole jezdím už měsíc a myslím si, že rozhodnutí zůstat na starém rámu s novými převody Shimano XT8000 bylo správné a bylo dobře, že jsem si na něj dal tolik času. Díky tomu mě nic významně nepřekvapilo.
Tak po pořádku.
- Musel jsem si pár dní zvykat na páčky, marně jsem občas hledal na řídítkách gripy, ale šlo to celkem snadno, protože páčky mají krásný a přesný chod.
- Trošku se změnilo držení řídítek, protože páčky nyní zasahují více do rukou, takže je tam poněkud těsněji, protože grip shift byl součástí řídítek.
- Nepochopil jsem, proč na sadě XT mají ukazatel převodů, když to není sada pro amatéry na 100 km ročně, vůbec to tam nepotřebuji a je to úplně zbytečná věc
- Zpřevodování je v pohodě, jezdím spíše menší kolečka na kazetě. Pokud jsem na silnici, rovné rychlé polní nebo lesní cestě mám vepředu velký převodník a udržím-li tempo, mohu se pohybovat pouze na kazetě. Pokud se dostanu do lesa, do terénu, složitých kamenů nebo mezi kmeny a do bláta, volím vepředu malý převodník a zase se udržím v celém rozsahu na kazetě vzadu. Tohle mi úplně vyhovuje, a jakmile přejdu na větší kola, nic se nezmění, jen se budu pohybovat výše na kazetě. Tohle zjištění považuji za naprosto klíčové a podstatné pro další strategii, jak budu investovat do dalšího horského kola.
No a když mi kolo vydrží, pět sedm let, bude to moc fine, pak jej zahodím, vezmu si nový rám a 28palcová kola, včetně brzd (asi jiné než Shimano), a budu pokračovat na Shimano XT sadě. Pokud nezapomenu kontrolovat řetěz, snad to nějakou dobu vydrží. Tak zdar a hodně štěstí všem v terénu.