MARTIN KAMÍN
  • Home
  • Gallery
    • Skotskem v dodávce
    • Fotostory středočeské zastávky
    • Fotoreportáž z jedné návštěvy
    • Toskánský černobílý svět
    • Indonesie | Sumatra | Samosir
    • Prague | Praha
    • Cat | Kočka
    • 3D Tuscany | Toskánsko | Asciano
    • Tuscany | Toskánsko | Asciano
    • Podzim | Fall
    • Česko | Czech Rep. | Industriální krajina >
      • Black and White
    • Orangutan sumaterský | Indonesie | Sumatra
    • Tropický déšť Java | Fotoexpedice Indonesie
  • Portfolio
    • Na balíky s fotoaparátem
    • Sport >
      • Soccer
      • Horses >
        • Favory I
        • Favory II - Oslavy Huberta
        • Favory III
    • 100 steps
    • Dokument >
      • Fotoexpedice na Srí Lanku
      • Volby na vesnici 2013
      • Prague Pride 2013
      • Máj IV.
      • Harvest - Žně 2012
      • Harvest - Žně 2013
      • Rožnovský masopust 2009
    • Street
    • Fashion Glamour >
      • Look Bella 2012 Brno
      • Look Bella 2012 Praha finále
    • Portrait >
      • Portrétní fotografie
      • Veronika Krajplová at LOOK Bella 2012
      • Tereza Pokorná at LOOK BELLA 2012
      • Natálie Dostálová at LOOK BELLA 2012
      • Beata Čupová at LOOK BELLA 2012
    • Fotoexpedice >
      • Iceland - Island
      • Tuscany I.
      • Tuscany II.
      • Tuscany III.
      • Tuscany IV.
      • Tuscany V.
      • Tuscany VI.
      • Mariánské lázně, Kladská
      • Fotografování nejsou čáry, jen se člověk naběhá
  • Blog
  • FOTOEXPEDICE
  • FOCUSMAGAZINE
  • Kontakt
  • O Martinovi
Picture

Proč musí z redakcí odcházet kmenoví fotoreportéři

8/2/2014

Comments

 
Pokud jste zaznamenali odchod kmenového fotoreportéra Jana Šibíka z Reflexu a trochu sledujete, že tento trend pokračuje napříč všemi redakcemi, museli jste si položit otázku, proč tak výteční fotografové musí z redakcí odejít, přestože pro ní mají bezesporu zásadní přínos. Fotografie tvoří z hlediska statistik čtenosti klíčovou součást našeho žurnalistického a zpravodajského světa. Obraz nebo video totiž upoutají čtenáře mnohem více, než jen text. Jsou k tomu i marketingové statistiky, ale tím se nechci teď zabývat. Asi to znáte všichni třeba z facebooku, pokud k textu dáte fotografii, dostanete více "lajků".
Důvodů je několik a všechny tento trend odchodů fotografů z redakcí podporují, každý svou silou a každý z jiné strany. Jejich působení se ale nesčítá, ale umocňuje.

Prvním je bezesporu je zcela bezprecedentní průnik fotografie mezi běžné lidi. Často na našich fotoexpedicích nebo na fotokurzech slýchávám od poloprofesionálních fotografů, kteří si občas přivydělají svatbou nebo nějakou komerční zakázkou, že jim "do zelí" lezou nezkušení fotografové. Ti si koupí zrcadlovku a nějaký objektiv v bazaru a hned se mohou díky dostupnosti techniky prezentovat jako "fotografové". Tohle je ten negativní důsledek příchodu digitální techniky. Ten pozitivní přivedl k focení lidi, kteří by si nikdy fotit na film netroufli a digitální fotoaparát jim umožnil snadněji tvořit, hrát si a vymýšlet. Mají talent, mají cítění pro fotku, a to jim stačí, aby se po jednom průchodu přes Kampu mohli odprezentovat slušným portfoliem fotografií. Tito fotografové - a je jich opravdu hodně - mohou pak snadno tvořit přímo uvnitř kulturních, sportovních nebo společenských událostí a přinesou velice slušné záběry. 

Redakční kmenový fotograf se pak dostává do poněkud svízelné situace.
  1. na reportáž musí cestovat, třeba i přes kontinent. Vzpomínám si jako dneska, že jmenovaný Jan Šibík musel cestovat do Japonska, když explodovala Fukušima. Ale nenafotil nic... 
    *** naproti tomu místní fotograf nikam necestuje, má všechno blízko a na místě může být 24 hodin denně, v podstatě zadarmo!
  2. na reportáž se musí pečlivě přichystat, víza, letenky, hotel v místě, znalost problému, hledání kontaktů na místě, to všechno stojí redakci peníze
    *** v případě místního fotografa všechno odpadá, zná tam každý rok, každou putiku, je v místě saturován jazykově a kulturně, nemá problém se dostat skrz restauraci, kam nikdo jiný nevstoupí
  3. je tlačen časem a redakcí, že něco nutně musí nafotit. Když jej redakce vyšle za XX XXX dolarů nějak do světa, očekává, že doveze super práci, která zvýší prodejnost časopisu nebo novin, žádný vydavatel nemůže být dlouho mecenášem.
    *** místního fotografa nic netlačí, když nic nenafotí, nic se neděje, na místě je dalších 5-10-50 fotografů, kteří všichni fotí a něco z toho se povede a agenturu to zaujme
  4. je tlačen svým brandem ke "skvělým výsledkům". Fotograf, který už má něco za sebou, má také vybudováno své jméno, povědomí, značku, nesmí své okolí zklamat. Když cestuje k požárům do Austrálie, očekává od něj v první řadě redakce, ve druhé řadě veřejnost, že se vrátí s "hvězdnými výsledky".
    *** naproti tomu místní fotograf je neznámý člověk z ulice, nic ho netíží, netlačí, a ani čas, ani redakce, ani nutnost "pořídit skvělou fotografií"
  5. drahá výbava profesionálovi nutně nezaručí skvělé fotografie, pokud není na správném místě ve správný čas. Hovoří proti němu masa jiných bezejmenných nadšenců-fotografů, kteří prostě jen cvakají na místě a mají v ruce nějaký schopnější fotoaparát, třeba mirrorless.
    *** místní nepotřebují drahou výbavu a pro pořízení skvělé fotky - díky tomu, že znají perfektně místo - jim stačí levná hračka za deset tisíc, a možná vlastně i mobilní telefon (trošku přeháním)

Všechny tyto aspekty pak mají devastující účinek na cenu fotografie. Redakcím se vůbec nevyplatí držet mezi svými redaktory stabilně fotoreportéry, raději si snímky nakoupí v agentuře jako AP, NOOR, Reuters, VII agency... Mají je levněji, rychleji a v obrovském výběru, přesně podle potřeb redakce.

K sepsání tohoto názoru mě přiměla fotografie, která se objevila ve streamu AP a která naprosto přesně ilustruje důvody, proč kmenoví fotoreportéři díky digitální době pomalu odejdou z redakcí.

Fotografii níže nepořídil redakční fotoreportér časopisu XY, ale fotograf, který sleduje dějí na Blízkém východě dlouhodobě. Pořídil by něco takového fotograf, který by do Izraele letěl na víkend?


Ultraortodoxní židovský protestující tahá za ocas policejního koně používaného k rozehnání protestujících v Jeruzalémě 6. února 2014. Stovky ultraortodoxních židovských protestujících zablokovaly dálnice na protest proti omezení příspěvků seminárním studentům, kteří odmítnou nastoupit na povinnou vojenskou službu. 

REUTERS/Baz RATNER
Baz Ratner/Reuters
Comments
    Picture

    RSS Feed

    Enter your email address:

    Delivered by FeedBurner

    O autorovi

    Povoláním marketingový specialista zejména pro nová média. Denně používám získané znalosti a zkušenosti ve vlastních projektech a projektech zákazníků.

    Pokud mi chcete napsat nebo se se mnou pobavit o vašich projektech, můžete tímto formulářem.

    Když nepracuji pro sebe, pracuji pro jiné: pořádám fotografická školení na focení s blesky, fotokurzy na Adobe Lightroom a FOTOEXPEDICE v Česku a zahraničí, vydávám fotografické kluby na internetu a fotografický časopis FOCUSmagazine.cz.

    O autorovi fotografovi

    Fotografie a vůbec obraz mě obklopuje celý život, mám rád harmonii barev a křivek.

    Používám Adobe Photoshop, Adobe Lightroom, Zoner, DPP, Capture One, DxO, Adobe Premiere, Adobe After Effects...

    Nejvíc mě ale potěší, když lidé spokojeně odchází z mého semináře nebo kurzu s nadšením v očích.

    Archív

    September 2020
    April 2020
    January 2020
    February 2019
    July 2018
    February 2018
    January 2018
    July 2017
    August 2016
    November 2015
    October 2015
    August 2015
    July 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    September 2014
    August 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014
    September 2013
    August 2013
    July 2013
    June 2013
    April 2013
    March 2013
    February 2013
    January 2013
    December 2012

    Kategorie

    All
    Adobe
    After Effects
    Benátky
    Camera
    časopis LIFE
    Cena Vstupenek Do Kina
    Česká Televize
    Český Rozhlas
    Cyklovýlet
    Dokument
    DVTV Veselovský
    Equipment
    Erich Von Däniken
    Exhibition
    Film
    Focusclub.cz
    Fotoaparát
    Fotoexpedce
    Fotoexpedice
    Fotografie
    Fotokluby
    Fotokurz
    Google
    Horse
    Horské Kolo
    Horské Kolo
    Igor Chaun
    Instalace
    Intel Ssd
    Inzerce
    Island
    Isle Of Skye
    IT
    Jak Sejmout Obrazovku
    Jak Stáhnout
    Jak Uložit část Obrazovky
    Jak Zrychlit Disk
    Karneval
    Kniha
    Kolo
    Koně
    Krajina
    Legální Stahování
    Lightroom
    Makeup
    Maserati Alfieri
    Nikon D4
    Paletton
    Pevný Disk
    Photography
    Piráti
    Portrét
    Porucha
    Recenze
    Recenze Filmu
    Reportáž
    Režisér Vorel
    Rozhlas
    San Gimignano
    Siena
    Skotsko
    Ssd Disk
    Stahování Filmů A Hudby
    Stanislav Grof
    Strom
    Test Objektivy
    Toskánsko
    Tuscany
    Videospot
    Vinětace
    Vlc
    Vltava
    Vltavské Vyhlídky
    Vyhlídka Máj
    Výroba Papíru
    Vyšší Stavy Vědomí
    Windows 10
    Windows 7
    Youtube
    Youtube Kanál
    Zálohování
    Zálohování Fotografií

Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Home
  • Gallery
    • Skotskem v dodávce
    • Fotostory středočeské zastávky
    • Fotoreportáž z jedné návštěvy
    • Toskánský černobílý svět
    • Indonesie | Sumatra | Samosir
    • Prague | Praha
    • Cat | Kočka
    • 3D Tuscany | Toskánsko | Asciano
    • Tuscany | Toskánsko | Asciano
    • Podzim | Fall
    • Česko | Czech Rep. | Industriální krajina >
      • Black and White
    • Orangutan sumaterský | Indonesie | Sumatra
    • Tropický déšť Java | Fotoexpedice Indonesie
  • Portfolio
    • Na balíky s fotoaparátem
    • Sport >
      • Soccer
      • Horses >
        • Favory I
        • Favory II - Oslavy Huberta
        • Favory III
    • 100 steps
    • Dokument >
      • Fotoexpedice na Srí Lanku
      • Volby na vesnici 2013
      • Prague Pride 2013
      • Máj IV.
      • Harvest - Žně 2012
      • Harvest - Žně 2013
      • Rožnovský masopust 2009
    • Street
    • Fashion Glamour >
      • Look Bella 2012 Brno
      • Look Bella 2012 Praha finále
    • Portrait >
      • Portrétní fotografie
      • Veronika Krajplová at LOOK Bella 2012
      • Tereza Pokorná at LOOK BELLA 2012
      • Natálie Dostálová at LOOK BELLA 2012
      • Beata Čupová at LOOK BELLA 2012
    • Fotoexpedice >
      • Iceland - Island
      • Tuscany I.
      • Tuscany II.
      • Tuscany III.
      • Tuscany IV.
      • Tuscany V.
      • Tuscany VI.
      • Mariánské lázně, Kladská
      • Fotografování nejsou čáry, jen se člověk naběhá
  • Blog
  • FOTOEXPEDICE
  • FOCUSMAGAZINE
  • Kontakt
  • O Martinovi