Spectre se promítalo v UK 26.10., od 6.11. jsou první torrenty. Jak dlouho chce digitální průmysl přešlapovat? pic.twitter.com/ddi73cnwzM
— Martin Kamín (@zulubushman) November 10, 2015
O důvodech se můžeme dohadovat, ale myslím, že se shodneme na následujících:
- cena vstupného roste každý rok, z 6,9 na současných 126 korun (a to je průměr zahrnující vesnická kina, kam se chodí za dvacku, naopak v Praze dá 4členná rodina za kino pětikilo, a to nepočítám další obsluhu jako popcorny za nekřesťanských 100 korun (zdroj ceníky kin)
- digitální obsah je díky dostupnosti broadband internetu snáze dostupný, někteří už pochopili, že zákazník/divák/posluchač raději volí možnost vybrat si program, kdy on chce a ne když mu jej nějaký programový dispečink naservíruje. Lidí chtějí svobodu rozhodování a časovou volnost Vyrostly nové online služby jako Netflix, které nabízí za 10 dolarů přístup k 36 tisícům titulů (zde je zdroj)
- pirátství stále kvete, ikdyž se pokusili zastavit švédský the pirate bay, na jeho databázi vznikly další. A než dopíšu tento komentář, mé rychlé připojení by mi stáhlo film ve Full HD kvalitě a DTS prostorovém zvuku za 1 hodinku, v menší kvalitě ani nestihnu udělat kafe.
- v našich vodách se nejvíce daří uloz.to, který sice poslouchá vydavatele a snaží se obsah promazávat, ale asi nikdo nepochopil, že to taky není cesta.
Pozastavuji se tedy nad tím, proč o pár měsíců později jeho mluvčí vyhlásila do ČTK: "Filmy umístěné na YouTube znamenají pro Vorla i nezanedbatelný příjem z reklamy.“
Žeby se po pár měsících změnil stav věcí a najednou začalo Yotube filmařům sypat?
Každopádně uvedené trendy ukazují, že cestu zná Youtube, Spotify, nebo Google se svou službou Google Play Music, který nabídl za 149 korun měsíčně přístup v podstatě ke jakémukoliv hudebnímu albu (jako iTunes).
A dosah lidí k digitálnímu obsahu se bude stále rozšiřovat a obohacovat. Kdo to nepochopil teď, možná už na to má příliš málo času. Vorel sice plakal, ale možná pochopil, že jiná cesta prostě zatím neexistuje.